Siapakah yang paling kaya?

Sekumpulan pelatih-pelatih selam SCUBA Open Water sedang menjalani kursus mereka di Pulau Bidong, Terengganu , Malaysia
(10-12 Mei 2008)



Umum mengetahui orang terkaya kat dunia adalah Bill Gates, tak pun Donald Trump. Mungkin juga Syeih Zayed yang memiliki istana-istana yang cukup mewah. Namun dalam perspektif ilmu tasauf(pembersihan hati) , orang yang paling kaya adalah orang yang paling kaya jiwanya. Hatinya tidak dipengaruhi sedikit pun oleh urusan dunia. Itulah kekayaan menurut neraca kenabian. Semakin kuat redha manusia terhadap pemberian Allah maka semakin lapanglah hatinya. Itulah juga yang dinamakan sifat Qana'ah (redha dengan apa yang diberi setelah berusaha bersungguh-sungguh). Jiwanya tidak dikuasai oleh kerakusan, ketamakan dan seumpamanya. Hasilnya kebahagiaan yang sempurna.

Ujian dalam kehidupan manusia hanyalah berdasarkan kemampuannya. Sehebat mana ujian yang kita terima namun tak kan menyamai ujian yang diterima oleh para Rasul terutamanya Rasul-Rasul Ulul Azmi.

Jadilah hamba Allah yang kebal dari godaan Iblis dalam menempuhi ranjau kehidupan. Bagaimana caranya?

  1. Yang pertama adalah dengan bergantung bulat-bulat ,sepenuh hati kepada Allah dalam segenap perkara.
  2. Menimbulkan kesedaran dengan hakikat asal kejadian diri manusia.



Dipetik dan diubah suai dari kuliah maghrib Dr. Abdul Manam (Pensyarah UDM & Bekas Ketua Jabatan Pengajian Islam KUSZA 13 Mei 2008 , Masjid KUSZA)

Moga bersua di lain masa.





Comments

Popular posts from this blog

Blog Vs Facebook?